Spotify – megasuccén från Sverige

Spotify – megasuccén från Sverige

Ett företag som revolutionerade musikvärlden, och som idag är ett av de mest välkända svenska varumärkena globalt är Spotify. Spotify är en musikstreamingtjänst som gör det mjöligt för alla att lyssna på miljontals artister från mobilen, surfplattor eller datorer. Spotify är en del av den digitala revolutionen. Denna revolution har gått ut på att anpassa en rad mänskliga aktiviteter som film- och musik till de nya redskap som teknologin har kommit med på sistone. Det första steget i detta var cd-skivorna, som under 1990-talet i stor utsträckning gjorde det möjligt för folk att lyssna på sin favoritmusik på väg till jobbet eller på en resa. Spotify var den första som använde sig av en applikation för att till musiklyssnandets nyfunna mobilitet lägga till ett i princip oändligt utbud av musik. Vi ska här gå igenom Spotify, deras historia, deras framtid och lite av den omfattande kritik som förts mot företaget.

Spotify’s väg till framgång

Spotify lanserades den 7 october, 2008 i Stockholm. Företaget drivs än i dag från Stockholm men är ett subsidiärt företag till Spotify LTD som är baserat i London, och som i sin tur är ett subsidiärt företag till Spotify Technology SA, baserat i Luxemburg. Sedan grundandet har Spotify haft en explosiv tillväxt och är nu verksamt i över 20 länder. I dag använder över 150 miljoner människor över hela världen Spotify. Spotify erbjuder sina kunder ett gratisabonnemang, i vilket man får höra en del reklam för att sponsra sitt lyssnande. Alternativt är att skaffa Spotify Premium för en månatlig kostnad. Över 70 miljoner av företagets abonnenter är i dag betalande. Detta är ett stort övertag i jämförelse med Apple som äger branschens näst största musikstreamingtjänst, de har lite över 30 miljoner betalande kunder. Det är därför kanske ingen överraskning att Spotify ansöker om notering på börsen i New York. Företagets tillväxt verkar i nuläget vara ohejdbar då de ständigt utvidgar sig till nya marknader och länder. Betydelsen Spotify lägger vid en välanpassad produkt är också viktig.

Spotify i framtiden

Men det har inte bara varit guld och gröna skogar för Spotify. Företaget har blivit kritiserat från många olika håll. Den främsta kritiken kommer kanske från artister och producenter. De anser att utdelningen för varje gång deras låt spelas är alldeles för liten, vilket gör det väldigt svårt för musiker att tjäna pengar via tjänsten. Andra menar att detta är en naturlig utveckling. Redan innan Spotify hade ny teknologi gjort musik tillgänglig genom nedladdning. Även om att detta är olagligt minskade många artisters försäljning. Många menar därför att detta är den nya verkligheten och att musikindustrin helt enkelt måste anpassa sig. Men trots Spotify ser det inte ut som att de kändisar som har klagat behöver ta lån på Freedomfinance. Artisterna får snarare en större spridning tack vare Spotify. Vad man än tycker så har Spotify fyllt ett stort behov på marknaden och musikstreamingtjänster ser ut att vara här för att stanna.